Sunday, January 25, 2009

I ain't no talk to you bitch!

Den amerikanska svordomskulturen är riktigt underhållande och chockande.
För det första så svär ungdomarna (Läs: De i min korridor) här mycket grövre än vad vi gör hemma, gärna med tillhörande gester. Ordet fuck är inte så överraskande extremt vanligt förekommande.
För det andra så är svordomarna en mycket större del av deras vardagsspråk (I alla fall för vissa). Detta fick jag uppleva på väg hem från tunnelbanan häromdagen.
Jag gick ned för trappan och mötte då ett gäng mörkhyade individer med kläder ála gangsta rappare. De stirrade som galningar på mig och vände sig om för att kolla på mig så jag stängde av min mp3-spelare och frågar lågmält "What?!" varvid en av killarna svarar mig "I ain't no talk to you BITCH!". Jag gick småskrattande därifrån.

I förrgår var jag i de södra förorterna till Chicago för att vi skulle plocka upp muséebiljetter samt gå på wal-mart. Chicagos södra förorter är kända för att inte vara så trevliga. Hur som helst när vi kom på bussen så märkte vi att det var ett stort gräl på gång. Det var Negress 1 vs Negressgänget. De skrek så högt så INGEN på hela bussen kunde föra ett samtal. 'Fuck' och 'Bitch' förekom ungefär 5 gånger i sekunden. Det roliga var att de inte kännde varandra och stod och grälade i säkert 20 minuter! Hela vår bussfärd! De ensamma negressen hotade gänget att hon skulle sticka hem och hämta sin pistol och skjuta ihjäl dem. Det känndes som Jerry Springer live på bussen! Spännande drama!

No comments: