Thursday, April 30, 2009

Mat!

För er som inte visste om det så är jag ett stort fan av mat. Här kommer en liten lista på olika maträtter jag kommer sakna när jag kommer hem:

Buffalo wings:
Min nya favoriträtt. Kycklingvingar och små kycklingklubbor som är täckta i en stark sås. På de flesta restauranger finns det massvis med olika såser med olika styrka att välja på. Mångas favorit är "Spicy garlic". Det mysiga med buffalo wings är allt pillande. Man äter självklart med händerna och det är en himla (kladdig) kamp för att få tag på allt kött! Definitivt den maträtt jag kommer sakna mest när jag åker hem...

Deep dish pizza:
Chicago style pizza är utan tvekan min nya favorit när det gäller pizza. Det är som en kombination mellan en paj och en pizza (Men med pizzadeg såklart) där osten ligger i botten och alla ingredienser ovanpå. Tomatsåsen ligger allra överst. Själva pizzorna är rena kaloribomberna och 2-3 pizza-slices räcker för att mätta även en vuxen karl! En pizza räcker med råge att mätta en afrikansk by som någon sade...

Sloppy Joe:
Sloppy joe kan liknas vid chili con carne i ett hamburgerbröd. Det är tydligen barnmat här i USA men det hindrar det inte från att vara riktigt riktigt smarrigt. Jag var lite skeptisk först men det var faktiskt en riktig höjdare. Det är visserligen ingen jättestor skillnad mot att vi äter chili con carne med pitabröd eller annat bröd hemma i Sverige men i USA är det hamburgerbröd som gäller och där med basta!

Hamburgare (Riktiga amerikanska):
Det är skillnad på hamburgare man äter i Sverige och hamburgare man käkar i USA. För det första är det så massivt mycket mer kött i de amerikanska och för det andra är de så himla mycket mer välgjorda. Favoriten hittils är utan tvekan Epic burger här i Chicago. Lite väl dyrt för ett vanligt hamburgerhak men så sjukt gott att man inte kan få nog och bara vill tillbaka och äta mer! Testade en hamburgare med blåmögelost där en gång. Riktigt intressant kombination om man är på det humöret (vilket jag var då)! Hamburgaren på bilden är från en annan favorit: In-N-Out (Kalifornien exklusivt!).

Clam chowder:
En av San Franciscos specialiteter! Skaldjurs/potatis-soppa serverat i ett enorm urkarvat surdegsbröd. Det här var en liten överraskning. Trodde verkligen inte att det skulle vara så gott som det var när jag provade det. Det smarrigaste var nästan att äta upp de soppindränkta brödkanterna när soppan var slut! ALLA som åker till San Francisco måste prova på Clam chowder i Fisherman's wharf!

Mac n' cheese:
Barnens favorit i USA, en odödlig kombination. Så enkelt men ändå så gott. Många orkar inte fixa det den gamla hederliga vägen utan käkar instant Mac 'n cheese som man gör i mikron. Ostsåsen är faktiskt förrädiskt god!

Baby back ribs:
Den amerikanska maträtt som jag på förhand gillade mest. En sak man verkligen kan säga om amerikaner är att de vet hur man tillagar gott kött. Revbensspjällen är perfekt lagade så att köttet nästan ramlar loss från revbenen och smälter i munnen. Lite supersmarrig barbequesås på det och det finns i alla fall en Henrik som är såld. Det faktum att man ofta får båda revbenshalvorna i USA gör inte saken sämre!

Som fotnot kan jag väl säga (om ni inte märkt det) att jag minst sagt fattat tycke för den amerikanska maten även om jag måste säga att jag verkligen längtar tillbaka till svensk mat! Det är svårt att äta gott och samtidigt nyttigt i USA.

No comments: