Tuesday, March 17, 2009

Alcatraz

Klockan 9.30 bar jag mig iväg mot The Rock, världens mest kända fängelse. Jag var inte ensam. En miljard andra turister gjorde mig sällskap. Väl på ön inledde jag min tur med att se en liten kort dokumentär om Alcatraz och lärde mig en hel del. Visste ni till exempel att den byggdes av amerikanska regeringen under guldruschen som ett fort för att vakta bukten? Eller att en hel drös indianer tog över ön i 19 månader på 1960-talet? Jag hade dessutom ingen aning om att flera familjer + barn bodde på ön under tiden det var ett fängelse heller. Barnen åkte båt varje dag till skolan. Samma båt kunde skjutsa nya fångar till ön. Lite sjukt det där. Det var som en ministad med en liten butik också.

Alcatraz

Själva fängelset var väldigt intressant. Sjukt att tänka sig att fångar bodde i de där små cellerna dag ut och dag in. För att inte tala om isoleringscellerna... Helt sjukt att folk satt inlåsta i så mycket som 14 dagar utan att se en skymt av något ljus över huvudtaget! Jag skulle bli galen. Riktigt läskigt var det att vandra runt omkring i fängelset ibland och få veta allt om alla olika rymningsförsök och andra historiska händelser.

En normalstor cell

En isoleringscell

Växtligheten och alla fåglar på ön var också en stor attraktion. Väldigt fina blommor och massvis med fåglar!

1 comment:

Anonymous said...

visst var det häftigt! sjuuukt intressant! sf var knappast min favoritstad men alcatraz var klart en höjdpunkt på resan =)