Monday, March 16, 2009

Walking Tour

Planen för idag var som sagt Alcatraz. Kom dit en timme efter det att de öppnat och upptäckte till min förvåning att ALLA turer under dagen var slutsålda. Fixade biljett till imorgon bitti istället och bestämde mig för att ta en vandringstur och se lite platser jag inte varit vid ännu!

Ferry Building

Mitt första stopp efter alla pirer var China Town. Vilken skillnad mot China Town i Chicago! Helt enormt och med en fin port man går igenom för att komma in i själva stadsdelen. Här var det massvis med bazarer, butiker och restauranger och alla pratade kinesiska! Passade även på att besöka den kultförklarade bokaffären City Lights. Jävlar vad en massa konstiga böcker de hade där!

Porten till China Town

City Lights

Efter en liten fikapaus på hotellet och videochat ála skype med älsklingen så bar det av mot hippieområdet Haight-Ashbury. Viktorianska hus blandat med folk höga som hus och mer normala hippies som satt på trotoaren och spelade gitarr. Ett gäng ungdomar som satt och spelade vid sidan av gatan blev bortkörda av polisen när jag kom dit dock. Det var synd, de var riktigt duktiga!

Polisen som haffade hippiesarna

Efter Haight-Ashbury fortsatte jag till fots mot "The Painted Ladies", en länga hus i viktoriansk stil med roliga färger, och sedan City Hall. San Franciscos City Hall är för övrigt en kopia av St Peterskyrkan i Vatikanstaten.Rundvandringen avslutades med en middag i China Town. Sjukt prisvärt och gott! Fan vad mätt jag blev och ändå fick jag med mig hälften hem i en doggybag...

The Painted Ladies

City Hall

No comments: